Geschiedenis

Sinds 1 januari 1965 bepaalt de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) dat voor motorrijtuigen die in Nederland aan het verkeer deelnemen een aansprakelijkheidsverzekering dient te zijn afgesloten. Het belangrijkste kenmerk van deze verzekering is dat degene, die schade lijdt door toedoen van een motorrijtuig, rechtstreeks de WAM verzekeraar van die auto kan aanspreken voor vergoeding van zijn schade. De benadeelde partij kan via de kentekenregistratie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer vaststellen bij welke van de in Nederland werkzame WAM Verzekeraars de aansprakelijkheid van de bestuurder van het schadeveroorzakende voertuig is verzekerd. De aanspraak op schadevergoeding zelf wordt bepaald door het burgerlijk recht en specifieke wetten. In artikel 17 van de WAM is bepaald, dat de Staat is vrijgesteld van de Verzekeringsplicht. Benadeelden hebben tegenover de Staat dezelfde rechten als tegenover een WAM verzekeraar. Op grond van deze vrijstelling draagt de Staat zelf het financiële risico voor wettelijke aansprakelijkheid. Ook voor de schade die al dan niet door toedoen van een ander aan voertuigen van de Staat is toegebracht, heeft de Staat zich niet verzekerd.

Ministerie van Financiën
Voor het eigenrisicobeheer met betrekking tot het Rijkswagenpark heeft het ministerie van Financiën per 1 januari 1993 het Omslagstelsel Rijkswagenparkbeheer ontwikkeld. De werking van dit stelsel komt in grote lijnen neer op het omslaan van de totale schadelast van het Rijkswagenpark over de deelnemende departementen en diensten naar rato van het aantal vrijgestelde voertuigen binnen het betreffende kalenderjaar. Vanuit de bijdragen aan dit omslagstelsel worden de schade uitkeringen aan derden (wa-schade) en de cascoschaden aan de eigen dienstvoertuigen verricht. BSA Schadeafwikkeling, als onderdeel van het ministerie van Financiën, voerde het Eigen-risicobeheer Rijkwagenpark uit.

BSA
Sinds 1997, na de verzelfstandiging van BSA, bestaat er een overeenkomst tussen de Staat der Nederlanden en BSA Schaderegeling BV. De uitvoering van het Omslagstelsel Rijkswagenpark is hierin door het ministerie van Financiën opgedragen aan BSA Schaderegeling B.V.